Zanim dziecko pójdzie do szkoły - grafomotoryka
Grafomotoryka
Jak ćwiczyć z dzieckiem, aby łatwo nauczyło nauczyło się pisać?
Zanim dziecko pójdzie do szkoły, musi się do niej odpowiednio przygotować. Ważną częścią tego procesu jest ćwiczenie grafomotoryki rąk dziecka tak, aby nie miało trudności m.in. z pisaniem. Rodzice mogą mu to ułatwić poprzez zaproponowanie prostych i ciekawych zabaw i ćwiczeń.
Nauka w pierwszej klasie szkoły podstawowej skupia się na ukształtowaniu u dzieci umiejętności odczytywania i pisania różnorodnych znaków: liter, cyfr, nut… Naukę czytania dzieci zaczynają już w przedszkolu. Natomiast do nauki pisania w przedszkolu tylko się przygotowują.
Powodem takiego rozdzielenia nauki czytania i pisania jest specyfika kształtowania się sprawności manualnej dziecka w tym wieku. Ręce większości sześciolatków nie są jeszcze na tyle sprawne, aby bez problemów opanować pisanie liter czy cyferek. Grafomotoryka ich rączek dopiero się rozwija i kształtuje. W jej rozwoju można jednak dziecku pomóc. W jaki sposób?
Dbaj o jego zdrowie i rozwój ogólny
Sprawdź jakość wzroku dziecka
Pozwól dziecku na jak najczęstsze samodzielne wykonywanie takich czynności jak: ubieranie i rozbieranie się, zwłaszcza skarpetek i rajstop, zapinanie guzików, zasuwanie zamków, sznurowanie i zawiązywanie butów, przypinanie i odpinanie klamerek, zatrzasków, nap; samodzielne mycie i wycieranie rąk, samodzielne jedzenie, pomaganie w drobnych pracach domowych wymagających koordynowania oczu i rąk (układanie przedmiotów, wycieranie kurzu, mycie owoców, przekładanie do pojemników itp.).
Zaproponuj dziecku różnorodne zabawy trenujące koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną, spostrzegawczość i pamięć wzrokową, oraz sprawność rąk, na przykład:
-
układanie z klocków, z patyczków, z drucików itp.
-
układanie puzzli z drobnych części,
-
konstruowanie i budowanie z klocków,
-
majsterkowanie (przybijanie, sklejanie, zszywanie),
-
nawlekanie koralików, wciskanie przedmiotów w otworki,
-
grę w bierki, w pchełki, skaczące kapturki,
-
grę w serso, w ringo, w kręgle, dwa ognie, koszykówkę, badmintona, piłkę nożną,
-
składanie papieru techniką origami,
-
wydzieranie z papieru,
-
wycinanie nożyczkami,
-
stemplowanie,
-
lepienie plasteliną, gliną, modeliną, ciastem, śniegiem, mokrym piaskiem,
-
malowanie farbami; palcami i pędzlem,
-
kalkowanie,
-
rysowanie kredkami i ołówkiem, kredą, węglem rysunkowym, patykiem na piasku,
-
kolorowanie obrazków.
– Na poziom graficzny prac dziecka duży wpływ ma ogólna ruchowa sprawność rąk. Zabawy angażujące ręce i dłonie mogą pomóc tę sprawność poprawić. Zaproponujmy dziecku „siłowanie na rękę”, zabawę „idzie kominiarz po drabinie”, strzepywanie dłoni z wody, uderzanie palcem o palec w ułożeniu rąk jak do modlitwy, robienie kółek palcami itp. – mówi Agnieszka Łysakowska, pedagog.
Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Im więcej dziecko będzie ćwiczyć, tym lepiej i szybciej przygotuje się do nauki pisania. Grafomotoryka jest ważną umiejętnością wpływającą na jakość pisania. Rozwijać ją można również poprzez rysowanie, kolorowanie i ćwiczenie szlaczków. Pomogą w tym na przykład specjalne karty do rysowania i pisania przygotowane przez edukacyjny portal dla dzieci www.Bazgroszyt.pl. Znajdziecie tam wiele zadań, które poprawią grafomotorykę ręki dziecka. Twoje dziecko będzie w naturalny sposób trenować precyzję ruchu, spostrzegawczość, koordynację oraz koncentrację, decydujące o jakości i tempie pisania w późniejszych latach. W zadaniach proponowanych przez Bazgroszyt.pl tradycyjne „szlaczki” zostały wplecione w zabawne historyjki rysunkowe i kreatywne malowanki. W całej przygodzie z literkami i cyferkami towarzyszą dzieciom przyjaźni Kredko-bohaterowie: Rysek, Kredzia i Kolorozaurus. Walorem ćwiczeń jest ich otwarty charakter – zawsze jest miejsce na inwencję dziecka, szukanie ciekawych i pomysłowych rozwiązań.
Jak dowodzą badania, najlepszy okres dla rozwijania naszej zdolności uczenia się to ten przed rozpoczęciem nauki w szkole. Większość połączeń nerwowych mózgu kształtuje się w pierwszych latach życia – 50% naszej zdolności uczenia się rozwija się w ciągu pierwszych 4 lat, kolejne 30% do ukończenia 8 lat. A zatem warto ćwiczyć!
Wyprawka pierwszoklasisty 2020/2021
PODRĘCZNIKI
Podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego uczniowie otrzymają w szkole.
PRZYBORY SZKOLNE
- 2 zeszyty w kratkę – 16 kartkowe
- 2 zeszyty w trzy linie (wąska, najlepiej trójkolorowa) – 16 kartkowe
- zeszyt do religii
- 2 bloki rysunkowe A4
- 1 blok rysunkowy A3
- 2 bloki techniczne A4
- 2 bloki techniczne z kolorowymi kartkami A4
- 2 zeszyty kolorowego papieru
- 2 teczki papierowe – zawiązywane lub z gumką na prace
- 2 opakowania plasteliny, podkładka pod plastelinę
- farby plakatowe, pędzel duży i mały, kubek na wodę
- nożyczki z zaokrąglonymi końcówkami
- kredki świecowe lub pastelowe i ołówkowe
- 2 ołówki HB (miękkie, jeden z nich trójkątny)
- Temperówka (ostra z pojemnikiem), gumka
- linijka 20 cm
- klej w sztyfcie
- pióro z widoczną stalówką
- piórnik – funkcjonalny, prosty, bez flamastrów oraz bez „zmazywacza”
- zeszyt kontaktowy – zwykły 16 kartkowy zeszyt np. w kratkę jako zeszyt informacji, w którym na pierwszej stronie proszę wpisać: imię i nazwisko ucznia, klasa, szkoła, telefony szybkiego kontaktu.
STRÓJ GALOWY:
- dziewczynki: czarna lub granatowa spódniczka i biała bluzka
- chłopcy: czarne lub granatowe spodnie, biała koszula
- obuwie zmienne – typu „tenisówki” (nie kapcie czy sandały)
- strój sportowy – spodenki gimnastyczne, biała koszulka, skarpetki (w worku), obuwie sportowe na zajęcia wychowania fizycznego.
INNE
- tornister
- śniadaniówka
Wszystkie rzeczy proszę podpisać lub oznakować.
Proszę jeszcze o zadbanie na cały rok o dobry humor i zapał do pracy 🙂
Z poważaniem
wychowawczyni przyszłej klasy 1
Co powinien umieć siedmiolatek idący do szkoły?
Każdy pierwszoklasista powinien opanować umiejętności:
- samodzielnego ubierania się i rozbierania (w tym wiązania sznurowadeł),
- załatwiania swoich potrzeb fizjologicznych i zgłaszania potrzeb,
- odczytywania komunikatów werbalnych i pozawerbalnych (mowy ciała),
- radzenia sobie z emocjami (być psychicznie gotowe na nauczanie, kontrolować emocje i być pozbawione lęku separacyjnego),
- empatii (szacunku dla osób i zwierząt),
- tworzenia i budowania prostych konstrukcji (np. przy użyciu klocków lub przedmiotów użytkowych),
- utrzymywania długopisu lub pióra oraz mieć za sobą próby pisania pojedynczych liter (mowa o podstawowych pracach manualnych, jak chwytanie),
- sprzątania swoich rzeczy i ich pakowania,
- pracy w grupie i komunikacji z rówieśnikami (z szacunkiem dla norm panujących w grupie, oceniając zachowanie swoje oraz koleżanek i kolegów),
- przyjmowania konsekwencji swojego zachowania (mieć świadomość, że zrobił coś niewłaściwie),
- znajomości swoich danych (imienia oraz nazwiska, a także adresu),
- posługiwania się zwrotami grzecznościowymi,
- wyrażania swojego zrozumienia dla rzeczy i zjawisk (na indywidualny, ale zrozumiały dla dorosłych i rówieśników sposób),
- odróżniania fikcji od rzeczywistości (m.in. tej przedstawianej w bajkach),
- odczytywania pojedynczych słów, z którymi ma styczność na co dzień,
- opowiadania i odpowiadania na pytania,
- wyczucia przestrzeni (wskazania na obrazku, że coś znajduje się z przodu lub z boku,
- śpiewania (chęci podejmowania prób),
- znajomości swojego pochodzenia (kraj, przynależność do Unii Europejskiej, podstawowe symbole),
- rozpoznawania kierunków, kształtów i kolorów,
- matematyczne (liczenie do 10, a także przeliczania w czasie zabaw),
- odróżniania zjawisk atmosferycznych, a także nominałów pieniądza i znajomości zawodów wykonywanych przez rodziców,
- reagowania na podstawowe polecenia w wybranym języku nowożytnym.